De economische crisis is voorbij. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde op 15 september een gemiddelde koopkrachtstijging van 2,7 procent en ook de werkloosheid daalt naar 4,9 procent. Tijdens de crisis is de populariteit van kringloopwinkels gestegen. Zijn zij bang dat ze klandizie gaan verliezen?

”Al die mooie cijfers, daar merken wij hier niets van”, zegt Thea van Kringloop Gouda. ”Wij hebben veel vaste klanten die onze winkel vaak bezoeken. Ik heb juist het idee dat het steeds drukker wordt. Onze klanten worden ook steeds diverser, ze komen zelfs vanuit Alkmaar en Alphen aan de Rijn deze kant op en zijn niet altijd arm. Mensen die wat meer te besteden hebben, zijn ook op zoek naar koopjes en die hebben wij hier genoeg. Onze klanten zijn altijd op zoek naar goedkope artikelen en dat zal ook zo blijven.  Ze vragen vaak of er nog wat van de prijs af kan. De artikelen die we hier verkopen zijn ook niet altijd goedkoop maar wel altijd tweedehands. We hebben net nog een zo goed als nieuwe oven binnengekregen, die is dan wel tweedehands maar kost dan toch nog €350. Dat kunnen de meesten van onze klanten niet betalen, ook niet als hun koopkracht stijgt.”