De Begroetingsdag werd ook dit jaar weer feestelijk geopend. Terwijl de kinderen van de verschillende scholen op de tribune plaats namen, verzamelde een tiental mensen zich op het voetbalveld. Onder andere kinderen, docenten en organisatoren namen hun plaats op het veld in. Na een kort verhaaltje over wat de dag inhield en wat het programma zou zijn, werd het “Begroetingsdaggedicht” voorgelezen. Onder leiding van de schrijver van het gedicht, Ruud Broekhuizen, lazen de mensen op het veld één voor één een zin van het gedicht voor.

Alle kinderen werden hierna verdeeld in verschillende groepen. Het bijzondere is juist dat de kinderen uiteindelijk in een groep zaten met kinderen van andere scholen. Zo konden zij elkaar beter leren kennen en samen spelletjes spelen.

Basisschool de Bijenkorf deed voor de vierde keer mee. Het idee voor de Begroetingsdag is bij hun school vandaan gekomen. “We hebben er altijd positieve reacties op gehad en dat hopen we zo te houden.” Aldus Wilca Hoekstra, directrice van de basisschool. De Begroetingsdag begon klein op hun eigen schoolplein. Ondertussen is de dag zo groot geworden, dat ze hebben gekozen voor een centraal openingspunt. Zo is het ook makkelijker voor omwonenden om langs te komen. “Door het vroege tijdstip, heb je daarna ook nog wat aan je dag.” Vertelde Wilca. De opening begon namelijk al om negen uur in de ochtend.

Ook kinderburgemeester van Gouda, Romaissa Magouh, was aanwezig. Zij is onder andere gekozen als kinderburgemeester, omdat zij het erg belangrijk vinden dat mensen zich met elkaar verbinden. Tijdens de opening van de Begroetingsdag vroeg zij iedereen dan ook een selfie te maken met degene naast je, online te plaatsen en eronder te zetten: #wijzijnverbonden.

Middelbare school de Meander gaf vluchtelingen de kans om hun eigen verhaal te vertellen. “Zo een verhaal is niet iets wat je zomaar in de pauze bespreekt.” Vertelde mevrouw Van Puijenbroek van de Meander. De leerlingen die hun verhaal wilde doen, hebben dit eerst thuis overlegd. Hoewel het moeilijk is zo een verhaal te vertellen, doen de deelnemende kinderen het graag. “Ik heb het idee dat het op deze manier beter overkomt op de luisteraars. Als je het in een krant zou lezen, komt het toch anders over.” Aldus mevrouw Van Puijenbroek.

Voor de kinderen van de Wethouder Luidens school was het de tweede deelname. De leerlingen konden meedoen aan allerlei activiteiten, waaronder sporten op het nabij gelegen voetbalveld. Hoewel het voor de huidige directie van de school, Karin Boogaard en Jasper van der Beek, de eerste keer is dat zij meedoen, hebben ze al veel goede berichten gehoord van collega’s.
“Wij vinden het belangrijk dat al onze ouders en de andere buurtbewoners zich welkom voelen op onze school. Daarom nodigen wij ze uit voor een gezellige ontmoeting met koffie/thee en wat lekkers. We hopen op een ongedwongen sfeer en leuke gesprekken.” Vertelde Jasper van der Beek. Ook vertelde de directeur dat het voor de Wethouder Luidens school belangrijk is om docenten van andere scholen te kunnen ontmoeten, wat kansen biedt tot netwerken. “Dan kan je elkaar daarna toch beter weer vinden.”

Verder waren er kinderen van het Auris Taalplein aanwezig onder leiding van Marijke Clemens. Dit is een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Zij doen mee aan deze activiteitendag om mee te kunnen werken aan de eerste Vreedzame wijk. Hier horen een aantal activiteiten bij, zodat de mensen in de wijk ook weten wie er precies werkt, woont en naar school gaat. “De kinderen vinden het onwijs leuk en gezellig om mee te doen, maar ze vonden het ook wel redelijk spannend” Vertelde Marijke.

Mocht u het interessant vinden om foto’s van de dag terug te kijken, er staan er een aantal op de facebook pagina van de Wethouder Luidens school! Neem gerust een kijkje.
https://www.facebook.com/WethouderLuidensschool/