Samen met je zus een kledinglijn ontwerpen, een jaar later op de LA fashionweek staan en dan nog in contact komen met een van dé celeb-stylisten van LA omdat hij weg is van je ontwerpen. Het klinkt bijna als het scenario van een nieuwe serie, maar het overkwam Debora en Anita, eigenaressen van ‘Dinkra’.

Aan de Kleiwegstraat, een zijweggetje van de grote winkelstraat in Gouda,  bevindt zich op nummer tien cadeau en kledingzaak ‘Dinkra’. De winkel staat in het teken van Afrikaanse sferen: in het bijzonder Ghana.  Van wijntasjes tot armbanden, alles wordt hier van Afrikaanse stoffen gemaakt. Inmiddels is het zussen-duo begonnen met het ontwerpen van  bijzondere en hoog kwalitatieve kledingstukken. Na het ontwerpen van de eerste collectie werden Debora en Anita gevraagd voor de LA fashionweek.

Het begon ooit allemaal met Debora die Afrikaanse tassen importeerde vanuit Ghana om deze vervolgens te verkopen in Nederland. Al snel bleek dat de kwaliteit van de tassen niet op kon tegen de Nederlandse verwachtingen. De producten moesten anders en beter. Aangezien zus Anita ervaring had met het creëren en naaien van dingen, nam zij de taak op zich om de tassen zélf te maken. Zodoende ontstond een onderneming: Dinkra, afgeleid van ‘Adrinkra’ wat staat voor alle belangrijke Ghanese Ashanti symbolen.

Nadat zowel de website en winkel goed liepen besloten de dames een kledinglijn te ontwerpen, iets wat eigenlijk niet op hun lijstje stond. Uiteindelijk wilden Debora en Anita kledingstukken maken die zich onderscheiden van de rest. De kledingstukken moesten draagbaar zijn, bijzonder en van hoge kwaliteit zijn. De speciale Afrikaanse stof ‘kente’ kwam hiervoor in aanmerking. Het is een stof die veelal wordt gebruikt voor bijzondere gelegenheden als bruiloften. Over de maak van deze kente stoffen wordt soms wel weken over gedaan: het is echt vakwerk. Eigenaresse Debora verteld dat de kledingstukken eerder zijn ontstaan uit een passie voor Ghana dan een passie voor mode.

Wat betreft social media is Dinkra erg actief. Naast onder andere een website, facebookpagina en twitteraccount beheren Debora en Anita ook een Instagramaccount. Hierop posten zij dagelijks foto’s van kledingstukken en het proces. Met hashtags als #ghana, #(dinkra)fashion en #dutchdesign wisten de dames de aandacht te trekken van Art Hearts Fashion, een platform voor designers om hun collecties te laten zien op een van de fashionweeks. De organisatie benaderde de zussen en voordat ze het wisten stonden ze op de LA fashionweek.

Debora en Anita kregen zeven mintuten de tijd om hun collectie te showen aan het publiek. Alles ging in een sneltreinvaart lieten de zussen merken. Er was geen tijd om uitgebreid aandacht te kunnen besteden aan álle outfits. Zo liep het ene model met een scheef topje, bij een ander konden de knoopjes van een blouse niet worden dichtgemaakt en er heeft zelfs een model de catwalk niet gelopen vanwege een verkeerde schoenmaat. ‘Ik dacht nu is de show verziekt’, vertelde Anita. Maar niets is minder waar. De show kreeg applaus en waardering van het publiek. Ook bekend Amerikaans stylist Pol Atteu, stylist van bekende namen als Dr. Phill, Bella Thorne en Ariel Winter, bleek na het terugzien van de show onder de indruk. In Beverly Hills is hij eigenaar van Pol Atteu Couture. Aangezien Pol Atteu dol was op een aantal kledingstukken uit de collectie heeft hij Debora en Anita benaderd. De kleding werd hier en daar aangepast op aanraden van de stylist en daarna overgevlogen naar Amerika. De komende tijd liggen er 5 verschillende ontwerpen van Dinkra in de boutique in Beverly Hills. Hoe je zo’n avontuur kan omschrijven? ‘Echt een meisjesdroom’, antwoordden  de zussen samen.

Na een overweldigend succes van de LA fashionweek en het verkooppunt in Beverly Hills, willen de dames eerst kijken hoe het verder in de Beverly Hills gaat uitpakken. Voor nu staan de dames nog samen met stagairs in hun knusse winkeltje in Gouda.