Het is weer januari en ook bij de Bodegraafse boksschool hebben ze dit gemerkt. Er waren wat meer aanmeldingen dan normaal. Helaas heeft menig Bodegraver zijn goede voornemen alweer in de prullenbak gegooid en lopen de lessen een beetje leeg.

Op deze avond zijn er ongeveer twintig mensen op komen dagen. De groep bestaat uit veel verschillende soort mensen. De mannen, vrouwen, jongens en meisjes trainen door elkaar heen en doen mee aan dezelfde groepstraining.  “Mensen van allerlei leeftijden mogen hier gewoon komen trainen. We hebben geen bepaalde doelgroep.”, vertelt Robert Soeterbroek, hoofdtrainer en voorzitter van de school.

De les begint met een aantal warming up oefeningen. De groep springt van het ene op het andere been. Hun handen bevinden zich als vuisten voor hun gezicht. Een echte boksers houding. Onder leiding van Lotte, een van de trainers, doen ze vele oefeningen. De deelnemers moeten bijvoorbeeld sprinten op hun plek. Tijdens het sprinten door geef Lotte meerdere opdrachten. Als zij “één” zegt, moet iedereen met zijn handen de grond aanraken. Als zij “twee” zegt, moet iedereen de lucht in springen. Soms verandert Lotte de volgorde en dit zorgt voor verwarring bij de meeste spelers.

Hierna moet iedereen weer van het ene op het andere been bewegen. Terwijl ze dit doen, moeten ze met hun handen uit stoten. Links, rechts, links rechts, steeds op het commando van de trainster. Na een tijdje komen er ook een aantal oefeningen bij waarbij je je benen moet gebruiken. Bijvoorbeeld een trap in de lucht.

Na de warming up mag iedereen eerst even wat drinken. Vervolgens trekt iedereen zijn of haar handschoenen aan en doen zijn beenbeschermers om. Voor degene die nog geen beenbeschermers of handschoenen heeft aangeschaft, ligt een paar op een tafel. Deze mogen uiteraard gebruikd worden.

De groep deelt zich op in tweetallen en Lotte legt de eerste oefening uit. Weer bewegen alle sporters van het een op het andere been. Als een van beide “ja” roept, is dit het teken voor de ander om eerst met links en daarna met rechts uit te stoten tegen de handschoenen van de ander. Een tijdje later wisselen ze om en roept de ander “ja”. Na enige tijd roept Lotte dat er gewisseld moet worden. Dit keer van partner.

Een andere oefening die voorbij kwam in de training was net iets ingewikkelder. Op commando stoten de deelnemers eerst met links, dan met rechts. De tegenstander strekt zijn arm uit en de ander duikt er onder door, om vervolgens nog een stoot met links te geven.

Bij een van de laatste oefeningen moeten de deelnemers elkaar bij de handschoenen vastpakken. Terwijl Lotte van één naar tien en weer terug telt, moeten ze squats doen. Zodra Lotte weer terug is bij één, moeten de spelers laag blijven. Menig deelnemer heeft hier moeite mee en je kan de opluchting van hun gezicht af lezen zodra ze weer op mogen staan.

Na een korte drinkpauze is het tijd voor de cooling down. Iedereen gaat op de grond liggen. Iedereen moet op zijn beurt tot tien tellen. Tijdens het tellen doet de hele groep nog een oefening. Denk hierbij aan planken op je ellebogen, een zijwaartse plank of verschillende vormen van sit ups.  Ook bij de cooling down zijn er veel mensen die een beetje smokkelen met de verschillende oefeningen. Maar bij het beoefenen van deze fysiek zware sport, neemt niemand het ze echt kwalijk.