GOUDA – Bijna is het zover. De 61e editie van Gouda bij Kaarslicht staat weer voor de deur. Het grote evenement wat jaarlijks zo’n 20.000 bezoekers trekt. Hoe kan dit gratis evenement 61 jaar zo succesvol zijn en hoe zit de organisatie in elkaar? Voorzitter Piet Zuijdwijck kan hier alles over vertellen.

Jaarlijks trekt het festival 20.000 bezoekers. Als hoogtepunt wordt de kerstboom aangestoken en zijn de ramen van het stadhuis verlicht met kaarslicht. De huizen rondom de markt doen hier ook aan mee. Verder gaat alle elektriciteit op de markt uit. “Met woorden valt het nauwelijks uit te leggen hoe mooi het is. Je moet er echt bij zijn.”

Het honderdjarig jubileum van de kaarsenfabriek in Gouda legde de basis voor dit evenement. “In mei 1958 leek het de fabriek leuk om het stadhuis in kaarslicht te zetten. De mensen die daar bij waren deelden de mening dat zoets wel vaker zou mogen gebeuren en dan rond kerstmis. Zo is Gouda bij Kaarslicht ontstaan.”

In die tijd waren er ook al contacten met het Noorse Kongsberg. “Vanuit die plek wordt al jaren de kerstboom aan ons geschonken.” De burgemeester van Kongsberg is er ook altijd bij geweest om op de knop te drukken waardoor de lampjes aangaan.” Ook de burgemeester van Gouda laat zich zien en spreken tijdens het festival. “De burgemeester vangt wat gasten op in het stadhuis. Daarnaast houdt hij zijn toespraak en leest het kerstevangelie voor.”

De samenwerking tussen de stichting en de gemeente is heel hecht. “Zo zit er iemand bij de stichting die ook werkzaam is voor de gemeente. Zo verloopt de communicatie soepel en kunnen we de gemeente sneller aanspreken als we tegen problemen aanlopen, waarvan wij denken dat de gemeente daar ons wel bij kan helpen.”

“Het festival is eigenlijk een feest van de gemeente. Stichting Gouda bij Kaarslicht doet dit in opdracht van de gemeente en ons werk houdt in om activiteiten te organiseren. Zo zijn wij verantwoordelijk voor het programma van die dag en leggen wij de link tussen optredens en locaties.” Op zo’n 40 locaties is van alles te beleven. “Er is een levende kersstal, straattoneel, een schapenherder en nog veel meer. Na het ontsteken van de kerstoom zijn er in alle sociëteiten muziek te horen. Niet alleen koren uit Gouda, maar ook uit de rest van Nederland.”

Van het opgehaalde geld worden groepen en koren betaald voor de onkosten die zij moeten maken, zoals vervoerskosten. “Dan spreken we van kleine bedragen tussen de €250,- en €500,- maar als er zoveel groepen optreden kan dat bedrag nog flink oplopen.”

Een festival kan niet zonder eten en drinken. Verschillende cafés, maar ook mensen die het leuk vinden staan dan met kraampjes met verschillende lekkernijen, zoals warme chocolademelk en glühwein. “De kinderboerderij doet hier ook bijvoorbeeld aan mee. Ze moeten zich wel daarvoor bij ons melden, zodat dat onder onze vergunning kan plaatsvinden.

Al die tijd wordt er georganiseerd voor één dag. “We vinden het leuk om te doen. In januari komen we voor het eerst bij elkaar om te evalueren over het feest. Dan kijken we naar wat er goed ging en wat er beter kan. In februari volgt dan de eerste vergadering over het programma voor de volgende editie. “Als organisatie proberen wij meer variatie te creëren in de optredens, door anderen ook eens de kans te geven. Verder wordt de kerstboom dit jaar anders versierd dan normaal. Dit jaar mogen de Gouwenaren zelf de kerstboom versieren met spullen die zij overhebben. Een ander bedrijf zou voor ons de versieringen regelen, maar dat is niet op tijd klaar. Dit is dus een oplossing alleen voor deze editie.”

Het organiseren gebeurt op vrijwillige basis. Qua financiën moet het geld komen van buitenaf. Zo neemt de gemeente voor één derde de kosten op haar rekening en de rest moet komen van sponsoren. “Onze hoofdsponsor is altijd de kaarsenfabriek geweest. Ondanks dat de kaarsenfabriek niet meer in Gouda zit en de kaarsen tegenwoordig in Polen worden gemaakt, voelen zij zich nog altijd betrokken bij het evenement. Naast het feit dat ze ons 10.000 kaarsen schenken sponsoren zij ons ook met een mooi bedrag.” Van de 10.000 kaarsen worden er 6000 kaarsen uitgedeeld aan de bewoners rond de markt. “Van te voren krijgen ze een brief met het verzoek om de kaars op te komen halen en hopen wij dat ze de kaars neerzetten bij het raam voor een schitterend effect.”

“Van dat geld kunnen wij weer optredens regelen. Ons hoofdartiest dit jaar is niemand minder dan Sjors van de Panne, die men wellicht kent van The Voice of Holland.”