De Partij voor de Dieren wil in Gouda invoeren dat bewoners folders en flyers alleen nog maar ontvangen als je een JA-sticker op je brievenbus hebt. Een situatie waar alle Amsterdammers vanaf 1 januari mee te maken krijgen. De nieuwe wetgeving zorgt daar voor hevig protest in de folder- en grafische branche.

Woensdag 22 november werd de gemeente Amsterdam door de rechtbank in het gelijk gesteld in een rechtszaak tussen de gemeente en de folderbranche over een nieuw systeem. Dit systeem betekent dat als er geen sticker op de brievenbus zit de bewoners geen reclamewerk willen. Dus wordt het de verantwoordelijkheid van bewoners die wel reclamefolders willen ontvangen om op hun eigen deur de Ja-Ja sticker te plaatsen.

De verandering zorgt voor protest in de folder- en grafische branche. Brancheorganisatie MailDB is van mening dat de invoering van de sticker onzorgvuldig voorbereid is dus gaan zij in hoger beroep. Dit terwijl in Gouda de Partij voor de Dieren net als Amsterdam, wel het nieuwe systeem in de stad wil. Zij willen af van overbodig en niet-gelezen reclamedrukwerk.

Eelco Lulofs, bestuurder van MailDB, zegt dat de door de partijen die voor zijn gehoopte milieuwinst niet in verhouding is tot de schade voor consumenten, adverteerders, winkelketens, detailhandel, drukkerijen en bezorgers. Het huidige systeem is volgens hem niet mis. “Dat wordt nu in Amsterdam vervangen door een nieuw, onzeker avontuur. Wij willen dat mensen gewoon op een makkelijke manier hun favoriete folders blijven ontvangen. Nu hoef je alleen een sticker te plakken als je ze niet wilt ontvangen. Bovendien bestaat dit systeem al een lange tijd en iedereen is er aan gewend.”

Op het gebied van milieu gaat het nu volgens Lulofs ook niet slecht. “85% van de folders wordt gedrukt op gerecycled materiaal. Ook zijn alle folders 100% recyclebaar. Voor elke gekapte boom wordt een nieuwe boom geplant.” De verandering zal volgens hem mogelijk leiden tot een verschuiving naar huis-aan-huis bladen waardoor de beoogde milieuwinst niet eens wordt behaald.

In de aanloop naar het proces zijn retailers afwachtend geweest. Nu het oordeel van de rechter is gepubliceerd, helpen alle grote ketens in Amsterdam actief mee met de campagne ‘Zet je brievenbus op groen’. De campagne wil zoveel mogelijk Amsterdammers aanzetten tot het plakken van een Ja-Ja sticker op hun brievenbus. Winkeliers hebben displays met groene Ja-stickers en posters in hun winkels geplaatst.