Van een bommetje het water in tot een aantal baantjes schoolslag. De zwemles in het Groenhovenbad bevat alles. Het is de plek in Gouda voor kinderen om hun A-, B- en C-diploma te halen. Maandag 22 januari mocht ik meekijken met een van de zwemlessen voor de A-diploma.

Ik nam plaats aan het bad en er kwam meteen heel nieuwsgierig een jongetje naast mij zitten en vroeg mij wat ik kwam doen. Hij vertelde mij over zijn vrienden en zijn school. Ook legde hij mij uit dat hij een shirt aan mocht, omdat hij goed genoeg was. Je start met alleen zwemkleding en dan bouwt het zich op met een shirt, broek en uiteindelijk ook schoenen. Als je alles aan mag tijdens de lessen ben je bijna klaar om af te zwemmen. Ondertussen werd ik omringt door allemaal kinderen die kwamen kijken wat ik kwam doen.

De badmeester riep de groep bij een en nam ons mee naar het grote bad. Hier mochten de kinderen als eerste opdracht het water inspringen met een bommetje. Eenmaal in het water riepen vele ‘KOUD’. Hierna mochten ze echt gaan zwemmen. Een aantal keer heen en weer schoolslag, borstcrawl en schoolslag-benen op je rug. De badmeester stond langs de kant de kinderen toe te juichen en grapjes te maken. Toen was het tijd voor een wedstrijdje. Per drie mochten ze in een baan zo snel mogelijk naar de overkant komen. Dit mochten ze doen met elke slag die ze wilde. Als het je te zwaar werd ging je schoolslag-benen op je rug verder. Toch haalde alle kinderen het zonder op hun rug te zwemmen. Als laatste in het grote bad moesten ze duiken en zo ver mogelijk onderwater zwemmen. De meeste haalde tussen de drie en vijf meter ver. Een meisje blonk hierin uit en zwom meer dan vijf meter onderwater.

Eenmaal uit het grote bad moesten de natte zware kleren uit en liepen we naar het kleinere bad. Hier had je drie opdrachten. Bij paal 1 moest je door het gat zwemmen, bij paal twee moest je borstcrawl en bij paal drie rugslag. De badmeester vroeg de kinderen wie er wilde beginnen bij borstcrawl of rugslag, maar niemand reageerde. Ze wilde allemaal meteen bij het gat. Toch offerde een meisje zich op en de badmeester stuurde uiteindelijk nog een paar naar de andere paaltjes. Veel van de kinderen konden met gemak door het diepe gat heen. Sommige houden het bij het ondiepere gat. Een meisje heeft moeite met door het gat heen te komen, dus probeert de badmeester haar zoveel mogelijk te helpen, omdat hij ook de andere kinderen wil helpen komt de hoofd-badjuffrouw het meisje helpen. Het diepe gat kunnen ze ook omhoog draaien. Het meisje bleef oefenen en het gat draaide de badjuffrouw steeds een stukje naar beneden. Helaas lukte het het meisje niet om in een keer door het gat te komen, maar met het doorzettingsvermogen dat ze toont, gaat het haar zeker lukken. Dan roept de badmeester dat het tijd is om te spelen. Helaas konden de kinderen niet van de duikplank, doordat het gat er nog lag. Maar van de kant af springen gaf hun ook veel voldoening.

Na tien minuutjes spelen loopt de badmeester naar een kamertje en roept om dat het tijd is om te douchen en sluit af door op een grappige toon te zeggen “Tandenpoetsen en naar bed!”.  Alle lessen eindigen die bezig waren en de kinderen lopen lachend naar de douches.